Your search
Results 12 resources
-
Kvalifikační práce pojednává o premonstrátském řádu, který působí i na našem území. Řád je neodmyslitelně spjat se svým zakladatelem svatým Norbertem, kterému se jako prvnímu v církevních dějinách podařilo realizovat myšlenku třetího řádu, tedy spojení laiků mimo klášter s duchovním životem bratří a sester v klášterech. V průběhu staletí, která byla zasažena válkami, utrpěl premonstrátský řád značné ztráty, ze kterých se následně některé kláštery zcela obnovit nepodařilo. Ve druhé kapitole jsem se zaměřila na rozbor okolností, ze kterých mohl svatý Norbert při formování premonstrátského řádu vycházet. Došla jsem k závěru, že svatý Norbert vycházel z eremitství, řehole svatého Benedikta, přičemž spojil eremitský život s kanovnickým způsobem života. Následně svatý Norbert došel k přesvědčení, že pro ideální životní model, je důležité propojení vita communio a vita activa, jakožto propojení monastických forem života a zároveň aktivním, jehož podstatnou částí je apoštolát, hlásání a šíření křesťanské víry. Premonstrátský řád můžeme charakterizovat jako syntézou kanovnického a monastického života, jejíž osu tvoří Augustinova řehole. Hlavním posláním řeholníků je ve slavnostní bohoslužbě, eucharistické a mariánské úctě kajícím životě a apoštolátu formou farní duchovní správy. Druhá polovina práce poukazuje na historii řádu na našem území a historii samotného Strahovského kláštera. Došla jsem k závěru, že některé významné osobnosti královské kanonie, měli značný vliv na vládnoucí třídu či na samotného papeže. Následkem toho se některým strahovským opatům povedlo vyjednat lepší podmínky pro fungování kláštera.
-
In 1143, a Premonstratensian abbey with a church dedicated to Mary was founded on Prague's Strahov hill, and the place was called Mons Sion. One of its founders was Jindřich Zdík, a Moravian bishop, who had been a member of the chapter of the Holy Sepulchre in Jerusalem in 1137-38. After returning to Bohemia, Bishop Zdik worked to implement church reforms with the help of regular canons and, later, assistance from the Premonstratensians from Steinfeld. Mons Sion evoked Jerusalem not only through its placement and dedication, but also through its monumental architecture without decoration: its plainness, displaying without distraction the building's harmonious proportions and technically perfect construction, was a response to the proclaimed reforms. the workshop of the abbey played a major role in the twelfth-century building boom of Romanesque Prague. The route of the Palm Sunday pilgrimage processions between the Přemyslid castle and Strahov also confirmed the importance of Mons Sion. The pilgrimages were patterned after the Jerusalem processions between the Holy Sepulchre and Mount Zion. Mons Sion, the Přemyslid castle and the Knights of St. John thus formed a symbolic triangle on the left bank of Vltava river, connected by a new stone bridge to the settlement of the right bank and the other Přemyslid residence, Vyšehrad.
-
[L'abbaye de Strahov et le village medieval de Stresovice]
-
[Das Kloster Strahov. Baugeschichte der Basilika von 1182 bis zur Zeit des Abts Lohelius]
Explore
Resource type
- Book (3)
- Book Section (1)
- Journal Article (6)
- Thesis (1)
- Web Page (1)